Brief – co to jest i jak go napisać?

Brief to jedno z narzędzi marketingowych, którego roli nie wolno bagatelizować – podpowiadamy, czym jest, do czego ma służyć, a także jak go napisać, aby spełnił swoją rolę.
Musisz przygotować brief, np. dla agencji marketingowej, podwykonawcy czy copywritera? Szkoda Ci na to czasu? Jesteś w błędzie, bo dobry brief to ważna forma komunikacji, dzięki której zleceniobiorca otrzymuje wskazówki, porozumiewa się z klientem, ustala zakres swoich działań, poznaje jego oczekiwania. To sprawia zaś, że może przygotować sobie strategię, plan działania.
Brief ma zatem korzyści dla obu stron – konkretne wytyczne to podstawa, aby wymagać takiego efektu, o jaki nam chodzi. Poprawnie przygotowany brief pozwala na zrozumienie oczekiwań, a to z kolei ma ogromny wpływ na efekt końcowy.
Brief musi być konkretny, nie zaś kreatywny – musi zawierać istotne i konkretne informacje i fakty. Powinni się go pisać krótko, zwięźle i na temat – maks. jedna strona formatu A4. Ogólniki nie są wskazane, podobnie jak popisy lingwistyczne i stylistyczne, bo zaburzają przekaz. Ważne jest też, aby brief był spójny.
Nie jest to wymysł, który przedłuża proces projektowy – wiele osób przygotowuje go od niechcenia, co jest dużym błędem. Pisząc go, pamiętaj też o konkretnym odbiorcy i samym projekcie – jego charakter też ma wpływ na ostateczną formę briefu.

KKw.fot.rawpixael/Pixabay